Workshops

Det finns många sätt att designa en workshop. Jag är utbildad inom de flesta formerna och har specialiserat mig på idégenerering. Att komma på hundratals (om inte tusentals) idéer för att sedan göra ett urval av några att jobba vidare med. Och sedan att ta en idé till handling. Det får mig att hoppa ur sängen på morgonen.

Mina workshops upplägg brukar jag dela upp i två delar – “hitta idéer och göra urval” och “från idé till handling” (se mer nedan). Kundbehoven är naturligtvis alltid olika så alla workshops tas fram kundspecifikt. Det går att välja ett av de två alternativen eller kombinera båda. Precis som idéerna är möjligheterna för övningar oändliga.

Mitt sätt att leda en workshop är genom högt tempo. Hellre lägger jag in fler pauser om deltagarna blir trötta än att jobba sakta. Mycket humor och roliga påhitt för att öka kreativiteten är såklart ett måste. Att kombinera workshop och föreläsning går också bra.

Hitta idéer och göra urval

Det finns en del av oss där idéerna kommer till oss naturligt. För andra kan det vara lite svårare. Men det går ju lyckligtvis att träna upp. Av erfarenhet kan jag nästan garantera att alla personer i rummet sitter på en idé.

Oavsett vilken av de ovannämnda personligheter ni är går det att effektivisera organisationens idégenerering. Min bakgrund att leda och designa processer inom marknadsföring, event och affärsutveckling har resulterat i att jag har en oerhört stor verktygslåda med övningar, korta som långa.

Workshopen håller högt tempo oavsett hur lång den är. Detta för att våra goda idéer oftast ligger top of mind. Att få ner dem på papper för att kunna utveckla dem är precis vad vi gör under en idégenerering.

Ett vanligt upplägg för en sådan workshop:

  1. Intro – Sätta stämning och regler.
  2. Idégenerering – Ta fram så många idéer som möjligt.
  3. Urval – Vilka idéer liknar varandra & vilka är värda att fördjupa sig i?
  4. Fördjupning – Utveckla de idéer vi väljer i urvalet.
  5. Andra urval – Vilka är värda att jobba med ute i verkligheten?
  6. Resultat – Presentation av vad vi kommit fram till.
  7. Firande – Det finns alltid tillfälle att fira.

Workshopsinfo:

Tempo: Högt
Tid: 3h och uppåt
Passar: Produktutveckling | Kunderbjudanden | Företagskickoff | Startups | med mera
Antal personer: Min 2, Max 40 (vid över 40 personer tar jag in kollegor för att hjälpa till).

Från idé till handling

En idé är inte värd något förrän du gör något åt den. Att en arbetsgrupp har en gemensam vision är A och O i allt arbete. Genom att använda oss av visualiseringsverktyg kan vi enas i visionen för att alla ska känna delaktighet.

När visionen är klar sätter vi en grov plan hur vi tar oss mot visionen och målsättningen. Vad, Vem, Hur, Varför och ett mindset “nu kavlar vi upp ärmarna” är fokus under all tid vi spenderar tillsammans, så att du och alla dina kollegor kan sätta igång direkt efteråt. Gruppen tar med sig en fysisk bild av vägen fram. Alla uppdrag är olika så workshop tas självklart fram i tätt samarbete med kund för bästa resultat.

Ett vanligt upplägg för en sådan workshop:

  1. Intro – Sätta stämning och regler.
  2. Genomgång – Av befintlig idé
  3. Visualisering – Av färdigt resultat.
  4. Tillbakablick – Verktygsintroduktion.
  5. Fördjupning – Fullt fokus, hårt arbete.
  6. Andra omgång – Missade vi något?
  7. Resultat – Presentation av vad vi kommit fram till.
  8. Firande – Det finns alltid tillfälle att fira.

Workshopsinfo:

Tempo: Högt och fokuserat
Tid: 3h och uppåt
Passar: Produktutveckling | Kunderbjudanden | Startups | Eventdesign | med mera
Antal personer: Min 2, Max 40 (vid över 40 personer tar jag in kollegor för att hjälpa till).

Exempel på workshopskunder

Malmö Stad | Doc Lounge | Stockholm stad |Svenskt Näringsliv | Minc | Malmö Högskola | Kaospiloterne | Helsingborgs Stad | Staffanstorps kommun | Ung Företagsamhet | Hyper Island | Venture Cup | Eslövs kommun | Lunds Universitet | Leapfrog | HSB |